previous pauseresume next

انتخاب غذا در ماه مبارک رمضان

برای افطاری و سحری باید غذاها را درست انتخاب کنیم تا ضمن تامین نیازهای بدن، مشکل تشنگی و بی حالی و یبوست و غیره کمتر به وجود آید. برای افطار چون آب بدن و گلوکز خون در طول روزه داری کم شده و مدتی معده خالی بوده است، باید رعایت نوع مواد غذائی برای افطار انجام شده و از مواد غذائی مناسب استفاده شود. خوردن یک لیوان آب ولرم همراه با یک عدد خرما که خوب شسته شده است، بسیار مفید می باشد. می توان به جای آن از یک لیوان شیر ولرم با یک قاشق عسل استفاده کرد. خوردن غذاهای سنگین پرادویه، چرب و شیرین برای افطار توصیه نمی شود. نوشیدن چای و قهوه در موقع افطار معده را تحریک کرده و به هیچ وجه توصیه نمی شود. از سوپ ملایم و غذاهای مشابه نیز می شود برای افطار استفاده کرد.بعد از افطار نیز باید از غذاهای سبک و با شیرینی و چربی کم استفاده کرد. غذاهای سرخ کردنی برای افطار و شام استفاده نشود چون می تواند دارای ترکیبات مضر برای بدن باشد. چای رقیق را با فاصله بعد از افطار بنوشید. خوردن میوه های مختلف مثل سیب و موز و میوه های دیگر بین افطار و سحری به عنوان مواد غذایی بین دو وعده بسیار خوب است، چون هم آب لازم برای بدن را تامین می کند و هم فیبر لازم برای حرکت سریعتر مواد غذایی در سیستم گوارش را تامین می کند و هم ویتامین های مورد نیاز بدن تامین می شود. استفاده از تخم شربتی و خاکشیر و اسفرزه در آب یا بیدمشک بدون شکر و یا با شکر خیلی کم، هم بین افطار و سحر و هم در موقع سحر مفید است.استفاده از زولبیا و بامیه توصیه نمی شود چون چرب و شیرین است و هر دو برای سلامت بدن ضرر دارد. بامیه از زولبیا ضرر بیشتری دارد چون ترکیبی به نام اکریل آمید در آن ایجاد می شود که مصرف زیاد آن خیلی مضر است.کلا خوردن غذاهای چرب و شیرین مثل مواد لبنی پرچرب، غذاهای پرچرب، پنیر خامه ای، پنیر پرورده، ماست پرچرب، کره و همچنین شکر زیاد مثل نوشابه های گازدار، آب میوه هایی که اکثراً مصنوعی هسنند و شیرینی های تر بار اضافی برای کبد و قلب و عروق هستند مخصوصا که در خیلی از اینها از روغن های اشباع استفاده می شود که برای بدن خوب نیست.در موقع سحر باید از غذاهای کمی ماندگارتر در سیستم گوارش و به عبارت دیگر کمی دیرهضم تر استفاده کرد تا در طول زمان طولاتی تر مواد مورد نیاز بدن را تامین کند. برای این وعده استفاده از حبوبات که قبلا خیس خورده و آب آن ریخته شده و خوب پخته شده مفید است. استفاده از تخم مرغ و غذهای تخم مرغی مفید است. فیله مرغ یا بوقلمون که داخل سس گوجه فرنگی طبخ شده است مفید است. از غذاهای پرنمک و پرادویه در ایام ماه مبارک رمضان استفاده نشود. از مصرف سیر و پیاز خام و تره استثنائاً در ایام رمضان به دلیل ایجاد بوی بد دهان خودداری شود. سبزیجات بخارپز بسیار مفید است چون هم ریزمغذی ها و فیبر لازم برای بدن را تامین می کنند و هم موجب جلوگیری از یبوست می شوند، البته میوه ها هم این خصوصیت را دارند. کسانی که زخم معده و یا اثنی عشر دارند و یا مشکلات کلیوی دارند و باید زیاد آب بنوشند، معمولا نمی توانند روزه بگیرند و باید در این زمینه با پزشک خود مشورت کنند افرادی که دیابت دارند باید طبق نظر پزشک عمل کنند چون برخی از آنها می توانند با رعایت رژیم غذائی خاص روزه بگیرند و برخی نباید روزه بگیرند. استفاده از غذا بیش از حد معمول در وعده های سحر و افطار، اثرات مفید روزه را کاهش می دهد، چون محققان بررسی کرده اند که گرسنگی در برخی از ایام می تواند موجب فعال تر شدن سلولهای مغز و تاخیر انداختن آلزایمر و طولانی شدن عمر گردد. 

فهرست: